Moc w działaniu!

Warsztaty z psychomotoryki
& pedagogiki cyrku

Motopedagogika

Metoda edukacyjna wykorzystująca ruch i aktywność fizyczną jako narzędzie wspomagające procesy uczenia się i rozwój poznawczy.

Psychomotoryka

Nauka zajmująca się związkiem pomiędzy psychiką a motoryką człowieka, kładąca nacisk na harmonijny rozwój sfery poznawczej, emocjonalnej i fizycznej.

Pedagogika Cyrku

Edukacyjne podejście wykorzystujące elementy sztuki cyrkowej (jak żonglerka, akrobatyka czy klaunada) do rozwijania umiejętności społecznych, koordynacji, pewności siebie i kreatywności.

Integracja

Proces budowania spójności w grupie poprzez aktywności wspierające wzajemne poznanie, zaufanie oraz współpracę, prowadzący do stworzenia bezpiecznego środowiska wspólnego rozwoju.

Warsztaty z psychomotoryki
i pedagogiki cyrku w SP im. I Batalionu Saperów Kościuszkowskich w Izabelinie

22 kwietnia 2025 roku rozpoczęliśmy realizację Projektu „Moc w Działaniu!”, który otrzymał dofinansowanie Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu Edukacja Kulturalna. Pierwsze warsztaty z psychomotoryki i pedagogiki cyrku, prowadzone przez Joannę Stanowską i Fundację Nieprzetartego Szlaku, odbyły się dla nauczycieli i pracowników placówki.

Co się działo?

Podczas intensywnych zajęć nauczyciele mieli okazję poznać i doświadczyć wszystkich kluczowych elementów Projektu: psychomotoryki, pedagogiki cyrku, motopedagogiki oraz animacji i integracji poprzez ruch i rytm. Warsztaty pozwoliły pedagogom zdobyć praktyczne umiejętności i narzędzia, które będą mogli wykorzystać w życiu codziennym, w pracy z uczniami, wzbogacając w ten sposób swój warsztat metodyczny o elementy edukacji kulturalnej.

Siła pracy w grupie

Poza nabytymi konkretnymi umiejętnościami, warsztaty pokazały, jak ważna jest współpraca w zespole nauczycielskim. Ćwiczenia integracyjne nie tylko dały możliwość poznanie się uczestników, budowały zaufanie w zespole pedagogicznym, ale też pokazywały, jak skutecznie takie metody można implementować w klasach.

Szczególnie wartościowe okazały się momenty, gdy nauczyciele musieli wspólnie rozwiązać postawione przed nimi wyzwania. To właśnie wtedy najlepiej widać było, jak różnorodność doświadczeń i kompetencji pedagogicznych może stać się siłą zespołu, inspirując do innowacyjnych rozwiązań edukacyjnych.

Nauczyciele jako liderzy zmian

Podczas warsztatów dla nauczycieli zwracamy szczególną uwagę na wzmacnianie roli nauczyciela jako lidera w procesie edukacji kulturalnej. To właśnie pedagodzy, pracując na co dzień z dziećmi i młodzieżą, mają największy wpływ na kształtowanie ich wrażliwości artystycznej i kompetencji społecznych. Warsztaty wielokrotnie ukazywały, jak kluczowa jest rola nauczyciela w kreowaniu środowiska sprzyjającego twórczemu rozwojowi uczniów i ich kreatywności.

Nauczyciele aktywnie włączyli się w proponowane aktywności, wykazując otwartość na nowe metody pracy. Ta postawa jest fundamentem wprowadzania innowacji pedagogicznych i budowania kultury współpracy oraz kreatywności w szkole. Trenerka Joanna Stanowska podkreślała, że to właśnie zaangażowani pedagodzy są kluczowym ogniwem w procesie efektywnej nauki, rozwoju, integracji i edukacji.

Joanna
Stanowska

Aktorka, trenerka rozwoju osobistego, pedagog, coach, specjalista psychomotoryki.

Właścicielka agencji artystycznej Jo Art Show

Każdy nauczyciel jest artystą, który tworzy najcenniejsze dzieło sztuki – kształtuje umysły i serca swoich uczniów poprzez inspirację i autentyczność. W edukacji kulturalnej nie chodzi o perfekcję wykonania, ale o proces odkrywania i wyrażania siebie, który wzbogaca zarówno ucznia, jak i nauczyciela.

Do zobaczenia!