Moc w działaniu!

Relacja z 3-dniowych warsztatów Teatr – Ruch – Emocje

w dniach 16-18 września w malowniczym Skrzynickim Ośrodku Teatralnym odbyły się kolejne fascynujące warsztaty!

Projekt „Moc w Działaniu” realizowany jest w ramach programu „Edukacja kulturalna” i dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Partner Specjalny:

Sklep Kuglarstwo.pl

„Zaczynamy od ciała, od prawdy, od siebie, nie od słów”

Zanim przejdziemy do relacji, chcemy podzielić się najważniejszą prawdą, którą wspólnie z Uczestnikami warsztatów odkrywaliśmy przez te trzy dni: praca aktora na scenie zaczyna się od impulsu, reakcji duszy i ciała, nie od tekstu!… Praca człowieka nad (ze) sobą, zaczyna się od poruszenia a potem działania. W pracy z emocjami, szczególnie w kontekście teatroterapii i tworzenia amatorskich grup teatralnych, często spotykamy się z ciałami napiętymi, zamrożonymi, nieelastycznymi. To naturalna reakcja na stres, traumy, choroby ale też na brak świadomości własnej cielesności. Uwolnienie napięć w ciele to pierwszy krok do zbliżenia się do swoich emocji, do nazwania ich, do poczucia, a dopiero później – do ich wyrażenia w życiu osobistym, a także zawodowym, np. przez teatr. Prawda jest w stopach, które dotykają ziemi, w oddechu, który łączy nas z życiem, w geście, który wypływa z autentycznego impulsu, w dynamice ciała, która opowiada naszą historię. Nie zaczynajmy tworzenia od końca! Najważniejszy jest przekaz i to, co dane działanie czy sytuacja w nas pobudza, co otwiera, co czujemy, kiedy coś się wydarza. Budujmy prawdziwy teatr, teatr prawdy, wartości, sensu, nie teatr formy i skrótu. Warsztaty „Teatr -Ruch -Emocje” prowadzili wspólnie: Joanna Stanowska i Michał Stanowski. Przeprowadzili intensywne warsztaty dla pedagogów i terapeutów pracujących z osobami z niepełnosprawnościami – łącznie 21 godzin praktycznej pracy warsztatowej! Przez trzy dni odkrywaliśmy, jak metody psychomotoryczne, motopedagogika, pedagogika cyrku, teatroterapia, drama mogą stać się mostami do lepszego rozumienia siebie i budowania więzi, a także do tworzenia!

Co się działo?

Rozpoczęliśmy od zabaw integracyjno-ruchowych i motopedagogiki, pedagogiki cyrku – bo jak można zacząć pracę z grupą inaczej niż od wspólnej radości i śmiechu? Te metody to nie tylko zabawa – to precyzyjne narzędzia terapeutyczne! Motopedagogika wykorzystuje ruch jako drogę do rozwoju poznawczego i emocjonalnego, pedagogika cyrku uczy odwagi, współpracy i przełamywania granic – zarówno fizycznych, jak i mentalnych. Potem przyszedł czas na analizę fotografii teatrów osób z niepełnosprawnościami – moment, który pozwolił nam spojrzeć na tę dziedzinę z zupełnie nowej perspektywy. Na skupienie się na ciele i emocjach, które aktorzy mają za zadanie wywołać w widzu poprzez swoją autentyczne grę aktorską – poprzez bycie na scenie – pełne prawdy, wrażliwości i sensu.
Najważniejsze jednak było odkrywanie związku ciała z emocjami przez metody
psychomotoryczne. Joanna Stanowska prowadziła uczestników przez fascynujący świat somatyki, pokazując jak ciało „pamięta” nasze doświadczenia i jak przez świadomy ruch możemy uwolnić zablokowane emocje. Psychomotoryka to holistyczne podejście, które traktuje ciało i umysł jako jedność – każdy gest, każde napięcie, każdy ruch niesie ze sobą informację o naszym stanie emocjonalnym. Wieczorne sesje rolowania z piłkami i rollerami to była czysta magia – uczestnicy odkrywali, jak można uwolnić napięcia, o których istnieniu nawet nie wiedzieli! Pedagogika cyrku w pracy z osobami z niepełnosprawnościami wspiera rozwój motoryki, koordynacji i koncentracji poprzez atrakcyjne ćwiczenia ruchowe oparte na żonglerce, równowadze czy manipulacji rekwizytami. Dzięki elementom zabawy i twórczej ekspresji wzmacnia poczucie sprawczości, pewność siebie i odwagę w podejmowaniu nowychwyzwań. Tworzy także przestrzeń integracji, współpracy i budowania relacji społecznych w bezpiecznej, pozbawionej rywalizacji atmosferze.

warsztaty joanna stanowska

Rytm, ruch i harmonia w działaniu!

Body percussion – czyli nauka używania własnego ciała jako instrumentu – zajecia okazały się nie tylko świetną zabawą, ale i potężnym narzędziem integracji grupy. Klaskanie, tupanie, wspólne oddychanie… Wykorzystanie muzyki klasycznej w tworzeniu choreografii z dłoni! To niesamowite, jak rytm łączy ludzi i buduje poczucie bezpieczeństwa. Było to duże wyzwanie dla uczestników, przede wszystkim wysiłek umysłowy, związany z koncentracją i pamięcią, ale i ogromna satysfakcja z efektów! Teatroterapia z Michałem Stanowskim, to były chwile prawdziwej magii – improwizacje, ćwiczenia dramowe, w których uczestnicy odkrywali swoje zasoby i nowe pokłady energii, świadomości. Wykorzystał podczas zajęć pracę z dramą, która stała się narzędziem do opowiadania różnych historii. Drama w pracy z osobami z niepełnosprawnościami umożliwia bezpieczne wyrażanie emocji, ćwiczenie komunikacji i rozwijanie empatii poprzez wchodzenie w role i sytuacje społeczne. Wspiera także kreatywność, samoświadomość oraz budowanie poczucia własnej wartości w atmosferze akceptacji i współdziałania.

Kulminacja – wspólny spektakl

Trzeci dzień to była prawdziwa wisienka na torcie! Wizyta w Środowiskowym Dom Samopomocy w Lublinie i spektakl „Czarcia łapa” w reżyserii Michała Stanowskiego. Najpierw uczestnicy warsztatów „Teatr – ruch – emocje” oraz goście z ŚDS w Kraśniku – 21 osób (podopieczni oraz instruktorzy) – obejrzeli spektakl w wykonaniu podopiecznych z ŚDS w Lublinie, a następnie wcielili się w ich role i dzięki pracy warsztatowej wspólnie odegrali sceny ze spektaklu „Czarcia Łapa”. To było moment, gdy teoria spotkała się z praktyką, a wszyscy uczestnicy: pedagodzy, terapeuci i osoby z ŚDS, razem tworzyli coś pięknego na scenie. Trzeci dzień okazał się był połączeniem teorii z praktyką, którą udało się wdrożyć od razu na scenie! Dla uczestników i dla prowadzących był to bardzo wartościowy czas. Głosy uczestników skierowane do prowadzących o warsztatach mówią wszystko i są dla nas największą nagrodą i radością! a teraz do dzieła! Niech Moc będzie z Wami!!! Warsztaty „MOC W DZIAŁANIU” to projekt realizowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu Edukacja kulturalna 2025. Ale dla nas to coś więcej – to sposób na budowanie mostów, odkrywanie potencjału i pokazywanie, że teatr i ruch to uniwersalne języki, które łączą wszystkich ludzi, niezależnie od ich możliwości.

Głosy uczestników skierowane do prowadzących mówią wszystko:

„Bardzo dziękuję Ci za ten piękny, owocny czas. Jest w Tobie tyle ciepła, kultury i wielkiego profesjonalizmu… Jesteś Niesamowita. Warsztaty były na najwyższym poziomie. Jeszcze raz bardzo dziękuję i do zobaczenia.”

„Dziękuję za: wsparcie, możliwość uczestniczenia w Twoim Dziele, za czułość, serce… Kochana, za WSZYSTKO! Pan Cię zesłał i podarował Moc, Siłę i Miłość do ludzi. Jesteś ziemskim Aniołem ze skrzydłami motyla.”

„Dobrostan wyniesiony z warsztatów wciąż trwa. Wracając z dziewczynami ciągle dzieliłyśmy się wrażeniami, a do dziś ze wzruszeniem odtwarzam w głowie po kolei zajęcia, ćwiczenia, wskazówki.”

„Bardzo dziękuję za wszystko dobre, co dałaś podczas tych trzech dni warsztatów. Jestem Ci bardzo wdzięczna za taką formę pracy z nami, ze mną. Dziękuję, że dzielisz się tą ogromną wiedzą i sercem. Życzę duuuużo zdrowia i szczęścia. Idę na spacer, dla mnie… Pozdrawiam bardzo ciepło.”

„Bardzo się cieszę, że Cię poznałam, zarażasz optymizmem, jesteś ciepłą, empatyczną osobą z ogromną charyzmą. Twoja wiedza i umiejętności są ogromne. Czas spędzony na warsztatach był dla mnie bardzo wartościowy, zarówno w sferze zawodowej jak i osobistej.”

pedagogika cyrku joanna stanowska

Niech moc (i cyrk!) będzie z Wami!

Więcej informacji o kolejnych działaniach projektu znajdziesz na naszym profilu i stronie internetowej!

Zespół  Proejktu „Moc w Działaniu”

Projekt „Moc w Działaniu” realizowany jest w ramach programu „Edukacja kulturalna” i dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Mail: mocwdzialaniu@gmail.com 

Joanna
Stanowska

Aktorka, trenerka rozwoju osobistego, pedagog, coach, specjalista psychomotoryki.

Właścicielka agencji artystycznej Jo Art Show

Każdy nauczyciel jest artystą, który tworzy najcenniejsze dzieło sztuki – kształtuje umysły i serca swoich uczniów poprzez inspirację i autentyczność. W edukacji kulturalnej nie chodzi o perfekcję wykonania, ale o proces odkrywania i wyrażania siebie, który wzbogaca zarówno ucznia, jak i nauczyciela.

Do zobaczenia!